ВИМОГИ
ДО СУЧАСНОГО УРОКУ
І. Дидактичні вимоги до сучасного уроку
1. Чітке формулювання освітніх завдань в цілому і
його складових елементів, їхній зв'язок з розвиваючими і виховними завданнями.
2. Визначення оптимального змісту уроку
відповідно до вимог навчальної програми і цілей уроку, з урахуванням рівня
підготовки й підготовленості учнів.
3. Прогнозування рівня засвоєння учнями наукових
знань, сформованості умінь і навичок як на уроці, так і на окремих його етапах.
4. Вибір найраціональніших, оптимальних методів,
прийомів і засобів навчання, стимулювання і контролю. Вибір форм організації,
що забезпечує максимальну самостійність у навчанні учнів.
5. Реалізація на уроці всіх дидактичних
принципів.
6. Створення умов для успішного навчання учнів.
ІІ. Психологічні вимоги уроку:
1. Психологічна мета уроку:
1) Проектування розвитку учнів у вивчення конкретного
навчального предмета і конкретного уроку.
2) Врахування у цільовій настанові уроку психологічної
задачі вивчення теми і результатів, досягнутих у попередній роботі.
3) Передбачення окремих психолого - педагогічного
впливу, методичних прийомів, що за6езпечуютють учнів.
2. Стиль уроку:
1) Визначення змісту і структури уроку відповідно до
принципів розвиваючого навчання:
-
співвідношення
навантаження на пам’ять учнів і їхнє мислення;
-
визначення
обсягу відтворюючої і творчої діяльності;
-
планування
засвоєння знань у готовому вигляді (зі слів учителя, з підручника, посібника) і
в процесі самостійного пошуку;
-
виконання
вчителем і учнями проблемно-евристичного навчання (хто ставить проблему,
формулює її, хто вирішує);
-
облік
контролю, аналізу й оцінки діяльності школярів, здійснюваних учителем, а також
взаємної критичної оцінки, самоконтролю і самоаналізу учнів;
-
співвідношення
спонукання учнів до діяльності (коментарі, ] викликають позитивні почуття в
зв'язку з проблемною роботою,! установки, що стимулюють інтерес, вольові
зусилля до подолання і труднощів) і примусу (нагадування про оцінку, різкі
зауваження, нотації).
2) Особливості самоорганізації вчителя:
-
підготовленість
до уроку — головне усвідомлення психологічної мети і внутрішня готовність до її
здійснення;
-
робоче
самопочуття на початку уроку й у ході його (зібраність, спів настроєність з
темою і психологічною метою уроку, енергійність, наполегливість у здійсненні
поставленої мети, оптимістичний підхід до всього, що відбувається на
уроці); '
-
педагогічний
такт (випадки прояву);
-
психологічний
клімат на уроці (підтримка атмосфери радісного, щирого спілкування, діловий
контакт і т. ін.);
3. Організація пізнавальної діяльності учнів:
1) Визначення заходів для забезпечення умов
продуктивної роботи, мислення й уяви учнів:
-
планування
шляхів сприйняття учнями досліджуваних об'єктів і явищ, їхнього осмислення;
-
використання
установок у формі переконання;
-
планування
умов стійкої уваги і зосередженості учнів;
-
вправи.
2) Організація діяльності мислення й уваги учнів у
процесі формування нових знань і умінь:
-
визначення
рівня сформованості знань і умінь в учнів (на рівні конкретно-почуттєвих
уявлень, понять, що узагальнюють образи, «відкриття», висновки);
-
опора на
психологічні закономірності формування уявлень, понять, рівнів розуміння,
створення нових образів під час організації розумової діяльності й уяви учнів;
-
планування
прийомів і форм роботи, що забезпечують активність і самостійність мислення
учнів (система запитань, створення проблемних ситуацій, різні рівні
проблемно-евристичного вирішення задач, використання задач з відсутніми і
зайвими даними, організація інтелектуальних утруднень в ході самостійних робіт,
ускладнення завдань з метою розвитку пізнавальної самостійності учнів);
-
керівництво
підвищенням рівня розуміння (від описового, порівняльного, пояснювального до узагальнюючого,
оцінного, проблемного) і формуванням умінь міркувати й робити висновки;
-
використання
різних видів творчих робіт учнів (пояснення мети роботи, умов її виконання,
навчання добору і систематизації матеріалу, а також обробці результатів і
оформлення роботи).
3) Закріплення результатів роботи:
-
формування
навичок шляхом вправ;
-
навчання
перенесенню раніше засвоєних умінь і навичок на нові умови роботи, попередження
механічного перенесення.
4. Організованість учнів:
1) Ставлення учнів до навчання, їхня
самоорганізація і рівень розумового розвитку.
2) Урахування рівня навченості під час визначення
сполучення індивідуальних, групових і фронтальних форм роботи учнів на уроці.
5. Врахування вікових особливостей учнів:
1) Планування уроку відповідно до індивідуальних
і вікових особливостей учнів.
2) Проведення уроку з урахуванням сильних і
слабких учнів.
3) Диференційований підхід до сильних і слабких
учнів.
ІІІ. Гігієнічні вимоги до уроку.
. '
1) Температурний режим.
2) Фізико-хімічні властивості повітря
(необхідність провітрювання і т. п,).
3) Освітлення.
4) Попередження втоми і перевтоми.
5) Чергування видів діяльності (зміна слухання,
виконання обчислювальних,
6) графічних і практичних робіт).
7) Своєчасне і якісне проведення
фізкультхвилинок.
8) Дотримання правильної робочої пози учня.
9) Відповідність росту школяра класних меблів.
ІV. Вимоги до техніки проведення уроку
1) Урок повинен бути емоційним, викликати інтерес
до навчання і виховувати потребу в знаннях.
2) Темп і ритм повинні бути оптимальними, дії
вчителя й учнів — завершеними.
3) Необхідний повний контакт у взаємодії вчителя
й учнів на уроці, необхідно дотримуватися педагогічного такту і педагогічного
оптимізму.
4) Повинна домінувати атмосфера доброзичливості й
активної творчої праці.
5) Варто змінювати види діяльності учнів,
оптимально сполучати різні методи й прийоми навчання відповідно до рівня
працездатності учнів залежно від дня тижня, порядкового номера уроку,
навчальної дисципліни, типу і виду уроку.
6) Потрібно забезпечити дотримання єдиного
орфографічного режиму школи.
7) Учитель повинний забезпечити активне навчання
кожного школяра.
Отже, психолого-педагогічні
та техніко-гігієнічні вимоги до сучасного уроку зводяться до дотримання таких
узагальнених положень:
1) Точне і творче виконання програмно-методичних
вимог до уроку; чітке визначення типів уроку і його місце в темі, бачення
особливостей кожного уроку.
2) Врахування реальний навчальних можливостей
різних класів або цілеспрямована ліквідація прогалин в знаннях.
3) Обміркування та вирішення в єдності завдань
освіти, виховані психологічного розвитку.
4) Вибір раціональної структури та темпу
проведення уроку, які забезпечують вирішення поставлених завдань і продуктивне
використання часу уроку: «Цілі визначають тип уроку. Тип уроку визначає його
структуру, структура - розподіл часу на різних етапах».
5) Забезпечення практичної і профорієнтаційної
спрямованості навчальне процесу, створення реальних можливостей щодо
використання учнями знань, умінь, навичок, які вони отримали, з метою
попередження формального засвоєння теорії.
6) Концентрація уваги учнів на важливих наукових
поняттях, висновках, правилах, світоглядних і виховних ідеях; виділення об'єкта
міцного засвоєння. Зв’язок змісту уроку з життям, з практикою і особистим
життєвим досвідом учня; використання між предметних зв'язків з метою формування
цілісної наукової картини світу в інтересах економії часу.
7) Розширення арсеналу вибору методів переважно
за рахунок активних, інтенсивних методів; використання на уроці оптимального
поєднання різних методів.
8) Поєднання колективної форми роботи з груповими
та індивідуальними.
9) Здійснення на основі діагностики навчальних
можливостей диференційовані підходу до учнів з акцентом на надання
диференційованої допомоги учням з різним рівнем підготовки з предмета. 1
10) Формування у всіх учнів активного ставлення до
навчальної діяльності навичок раціональної організації навчальної праці
безпосередньо на уроці.
11) Спілкування з учнями на основі поєднання
вимогливості з повагою до особистості.
12) Розвиток кабінетної системи навчання
відповідно до вимог науково-технічного процесу: ціле відповідність, раціональне
і комплексне використання різних засобів навчання (підручників, наочних
посібників, ТЗН, засобів інформації, ЕОТ).
13) Удосконалення сприятливих для роботи
гігієнічних та естетичних умов.
14) Визначення змісту і обсягу домашніх завдань з
урахуванням часу, який необхідний на їх підготовку; якщо необхідно, коментувати
методики і виконання, намагатися, щоб навчання здійснювалося на самому уроці, а
обсяг домашнього завдання скорочувався (там, де це можливо).
Чітке дослідження задуму і одночасна готовність гнучко перебудувати йог
хід при зміні навчальної ситуації, вміння п
Комментариев нет:
Отправить комментарий